Lesaanbod

Elk schooljaar organiseert Kinderboerderij de Pijp een uitgebreid lesprogramma voor het primair en speciaal onderwijs. Kinderen kunnen kennismaken met het boerderijleven, de natuur en diverse dieren.

De meeste lessen duren 1.5 uur en bieden een aantrekkelijke afwisseling van informatie en doe-activiteiten. Kinderen werken tijdens de lessen meestal in groepjes van 4-5 kinderen aan verschillende onderdelen. Het is daarom handig om een aantal begeleiders mee te nemen. Alle lessen zijn gratis. Een vrijwillige bijdrage aan de boerderij wordt natuurlijk altijd op prijs gesteld.

Wij maken een les graag voor u op maat! Er is veel mogelijk aansluitend bij uw wensen en behoeften. Zo kunnen wij de duur van de les eventueel aanpassen of u kunt op de boerderij overblijven. Als u meer informatie wilt kunt u natuurlijk altijd even een mailtje sturen via het contactformulier of ons bellen (020 66 48 303) en vragen naar San Montforts.

Hieronder vindt u informatie over onze lesprogramma’s per doelgroep.


Peuters

Onderbouw

Middenbouw

Bovenbouw

2024: nieuw - groot memory met foto's van onze boerderijdieren

Dierenpoep bestuderen bij Kinderboerderij de Pijp: van eten tot poep

7 juli 2022 weer een les ‘dieren van heel dicht bij’ gegeven aan kinderen van het speciaal basis onderwijs. De juf van deze groep zocht een oplossing voor de panische angst van 1 van de kinderen uit de groep. Het uitje naar Artis was totaal mislukt omdat het kind zo bang was voor alle dieren en haar angst ook overdroeg aan de rest van de groep dat ze, al na een half uur, Artis weer hebben verlaten. Op aanraden van mij hebben ze eerst de cavia’s van een collega Juf in de klas gezet en de kinderen alleen maar laten kijken en er verder weinig aandacht op gevestigd. Na verloop van tijd durfde het bange kind tot dicht bij het hok te komen om naar ze te kijken. Vandaag hebben alle kinderen uit de groep uiteindelijk de cavia’s en konijnen geborsteld en geaaid. Het angstige kind werd bij binnenkomst nog gedragen door de juf en zat ook heel dicht tegen de juf aan tijdens het begin van de les. Door Plok de knuffelkip werd bij de meeste kinderen de ergste angst al overwonnen. Voor het hele angstige kind nog een brug te ver om te aaien maar rustig blijven zitten en alleen maar kijken was al een hele overwinning. Tegen het einde van de les durven ze eerst alleen met de borstel op een zo groot mogelijke afstand de cavia’s te benaderen maar uiteindelijk heeft ze zowel de cavia’s als de konijnen geaaid. Konijn Harry was de ijsbreker, toen ze die gevoeld had brak er een grote grijns op haar gezicht door. Ze is nog lang niet over haar angst voor dieren heen maar de eerste stapjes zijn gezet.

1 kind omschreef het gevoel bij het aaien van elk dier met een , voor hem schijnbaar belangrijke woord,‘muur’; Plok de kip; voelt als een hele zachte muur, Aurelius de schildpad als een hele sterke, harde, veilige muur, de cavia’s als een grappige, warme muur, Cleo het konijn als een super gladde muur, en Harry het Angora konijn als de zachtste en liefste muur die hij ooit gevoeld heeft.

21 maart 2022 was groep 3,4,5 van basisschool @descholekster op bezoek voor onze nieuwste les; het varken.

29 kinderen van groep 3 en 4 van basisschool Instituut Schreuder hebben vandaag geleerd hoe je een appeltaart maakt en waar alle ingrediënten vandaan komen.

Dit is de meest populaire les, vandaag ( 10 november 2021 ) voor het eerst na lange tijd weer gegeven.

23 november: Groep 4 van de Peetersschool heeft kei hard gewerkt en mag morgen genieten van hun zelf gemaakte appeltaarten.

 

Impressie van de les "teken een Beest"

10 mei 2022 hebben weer meer als 100 kleuters een les gevolgd bij de Kinderboerderij. Kriebelbeestjes zoeken, bekijken en natekenen.

Vandaag ( 29 september ) waren de kleuters basisschool @klein_amsterdams op bezoek voor een les over bodemdiertjes. Tussen de buien door werden er veel beestjes gezocht en gevonden, waaronder een reuze regenworm en een kikkertje.

De lessen op de kinderboerderij sluiten aan bij de kerndoelen van het basisonderwijs. De lessen vallen voornamelijk onder het leergebied oriëntatie op jezelf en de wereld. Bijvoorbeeld doelen 34, 37, 39, 40 41, 44 en 47.